• اخر الاخبار

    الأحد، 10 ديسمبر 2023

    أنا لست بشاعر ؟! ..بقلم الأديب : حسين عبد العزيز

     


     

    لكى  أكتب فيك قصيدة

     

     يقرأها الكل  من شيدة الغيرة

    فأنفضى عنك النعاس

    لكى أكتب فيك ما يتعب الناس

    ويصبحك أسمك كما الماس

    يشتهيه الناس ولا تعرف له احساس

     

    أنا لست بشاعر

    غير بقلبك عندما ينبض عندما أهرب من الُنعاس

     

    انا لست بشاعر

     

    لأكتب فيك قصيدة

    تغار منها النساء

    وتحزن الصبيا

    و تبكى الشمطاء

    وتدعو ليل نهار

    ان ياتى اليل

    فينقذها من هذا البلاء

     

    أنا لست بشاعر

     

    ففرحى لانى قادر ان اتخيلك بين يدى عروسه

    الهو بها

    فى خطمُ اليم

    والألم يعصرنى

    ويصنع منى عبره

    لمن يدع نفسه للحداثه

    فتصنع منه شاعر

    والشاعر مجروح

    والجرح يريد منها نظره وهمسه ولمسه

    لكنها تضنو حتى بالهمسه

    والهمس إحساس يزيد

     لهيب الناس

     

    انا لست بشاعر

    حتى أقول

    والقول مجروح

    والعمر مذبوح

    والبنت الحلوه ذبحوها

    ونحروها

     

    انا لست بشاعر

    حتى أعبر عن هذا الإحساس

    فسعدينى

    أن أكون

    مغنى

    فأغنى على ليلتى

    وحزن حياتى الضائعه ما بين لمس الارنبه والمحاوله

     

     

    انا لست بشاعر

     

     

    بتحب وجع قلبى

    والدمعة تجرى على خدى

    وتقولى مش انا

    وانت كنت هنا

    وهنا يعانى من أنا

    اه يا أنا ياللى كنت هنا

    اعانى من الهوى

    والهوى جارح

    من أول إمبارح

    ولا حد خايف

     لكسر الفخار  على الفخار

    المشانق جهزه من أول النهار

    ولونه ابيض

    لون دجاجه

     

     تكاكى

    على كتاكتها

    التى تأكل فى بعضها

    وبعضها أحول

    حتى انت يا أنا ياللى

    كنت بحسبك  من الفرسان

    فطلعت بدران

    هو كان خاين

    لكن انت خاين ليه

     و نقصك ايه

    جيب

    الساعة كله فلوس

    وجيب السياله كله حبوب

     و الصحه زى الحصان

     والحصان مات من زمان

    وزمان زى طفل

    والطفل بقى راجل

     و عوز يبقى بطل

    فثار فخاب فعاش فى الغاب.

    انا لست بشاعر

    غير بمصبه تدق الباب

    والباب من غير مفتاح

    والمفتاح عاوز حداد

    والحداد بيصنع صواريخ

     يلعب بها الاطفال

    والكل يضحك حتى الحمار

    وراح الليل والنهار

    ولم يبقى غير فكرة نعيش فيها زى الشطار

    والشاطر حرميه

    بتجرى ع الصلاة

    لتغسل افعالهم

    زى ما بيغسلوا فلسهم .

     

    انا لم أشرب سجائر

    لكن شربت هموم تكلفى

    لصنع بروكة لرأسى

    العارية من الاحلام

    التى بقرت بطنها

    فخرج طفل

    مشلول

     مشوه العقل

    والأمل فيه

    ان نقطع ما فيه

    دعونا نكمل حكايتنا

    بعد نشرة الأخبار

    ولا تخافوا منى

    لانى منكم

    فقد اكتب فصحه

    قد اكتب عاميه

    لكنى لست بشاعر

     

     

     

    انا لست بشاعر

     

    لكنى اتكلم عن المشاعر

    وعن فتى يهو السهر

    وكتبه الشعر حتى فاض عن النهر

    انا لست انا ، وانما انا الذى فيك

    يبحث عن عينيك

    ويرسم رسما على ظهر يدك

     

    حتى تتذكريه غنوه

    ولحن من الحان فتى موتسارت

    • تعليقات الموقع
    • تعليقات الفيس بوك

    0 comments:

    إرسال تعليق

    Item Reviewed: أنا لست بشاعر ؟! ..بقلم الأديب : حسين عبد العزيز Rating: 5 Reviewed By: موقع الزمان المصرى
    Scroll to Top