• اخر الاخبار

    الجمعة، 5 يونيو 2020

    رحيم على الإمام يكتب عن : مصر وسط الكماشة.

    رحيم

    هتكلم علي الكماشة اللى  بتحاول تخنق مصر من كل الجهات :
    تعالي نشوف الناحية الغربية اولا:
    ليبيا وما يدور فيها ، الحرب في ليبيا مش حرب داخلية بين حفتر والسراج ولا إقليمية بين مصر وتركيا . الأمر أبعد بكتير مما تتصور .
    علي الغرب من مصر توجد منطقة صحراوية شاسعة الاتساع تضم ليبيا والجزائر والمغرب وموريتانيا بالإضافة للصحراء الغربية المصرية ودى مساحات كبيرة نسميها عندنا في الجغرافيا الصحراء الكبرى والمنطقة مشهورة بثروتها من الغاز والبترول والمخزون الهائل من المياه العذبة في الجزائر دا غير انها اهم مناطق لإنتاج الطاقة الشمسية في العالم وتتميز بمجموعة من أهم الثروات الصخرية ، يعني تقدر تقول مناطق بكر لم تستغل بعد .
    معظم الجزء الجنوبي من الصحراء الكبرى غير مؤهول بالسكان.
    وكمان الدول الحدودية لها من الجنوب تفقد السيطرة علي حدودها ولا تملك من أمرها شي، منها دولة تشاد والنيجر ومالي وتدار هذه الدول من قبل مخابرات دول عظمى ودول إرهابية زى
    المخابرات المركزية الأمريكية "CIA" ...
    الاستخبارات العسكرية البريطانية "M16" ...
    جهاز الأمن الفدرالي الروسي "FSB" ...
    الاستخبارات الاتحادية الألمانية "BND" ... وطبعا الموساد الإسرائيلي .
    مخطط للمنطقة:
    ١_ استباحة خيراتها من الغاز والنفط
    ٢_ تكوين اكبر دولة وظيفية في العالم يجمع فيها كل الإرهابيين من كل مكان،منهم مثلا المرتزقة الأفارقة من تشاد والنيجر ومالي بالإضافة إلي دواعش نيجريا من إرهابي جماعة بوكو حرام وكمان مرتزقة السودان.
    ٣_ نقل الإرهابيين والمرتزقة الموجودين في سوريا والأردن والعراق،ودى مهمة قردو غان التركي سكرتير عام الإخوان المسلمين من عام ٢٠٠٧ وهو اللى حول تركيا من دولة كبيرة إلي دوله عميلة ،وبالمرة كمان هناك مجموعة من الإرهابيين في سجون أمريكا في أفغانستان والتركمنستان ،
    كل دا هيروح علي أكبر تجمع إرهابي علي حدود مصر بالصحراء الكبرى.
    ٤_ كل دول العالم بتلعب في ليبيا وبتمد الارهابين بالمال والعتاد والسلاح والهدف التدمير والخراب وإرهاق الجيش المصرى البطل ومحاولة الوصول الي مصر بأي شكل وبأي تمن ،روسيا والصين والنيتو وأوروبا وأمريكا وقطر وتركيا والسعودية والإمارات ودول وسط وغرب أفريقيا.وماخفي كان أعظم .
    قبل ما خلص عايز ااقولك معلومة مهمة
    قطر مش دولة عربية. قطر دولة وظيفية يعني بتنفذ المطلوب منها ومتقدرش تخالف الأوامر ، في لحظة يحصل انقلاب وتيجي أسرة تانية تنفذ المطلوب ، وقناة الجزيرة مش قناة عربية قناة أمريكية وكل الاستثمارات فيها تدار أمريكيا وبتوجيهات يهودية ولا تملك قطر السيطرة علي القناة ولا علي الأرض ومتنساش إن قاعدة العديد الأمريكية في قطر كانت رأس الحربة لتدمير العراق.
    عايز اقولك كمان أن منظمة الإخوان الإرهابية مش إسلامية ولا عربية
    هي بردوا وظيفية وبتنفذ أوامر الأسياد من الأمريكان واليهود والاهم أوامر بريطانيا الأب الروحى للجماعة .
    *المقال القادم
    حدود مصر الجنوبية وأمنها المائي
    • تعليقات الموقع
    • تعليقات الفيس بوك

    0 comments:

    إرسال تعليق

    Item Reviewed: رحيم على الإمام يكتب عن : مصر وسط الكماشة. Rating: 5 Reviewed By: موقع الزمان المصرى
    Scroll to Top