• اخر الاخبار

    السبت، 29 يونيو 2024

    أفكار خارج الصندوق بجهود ذاتية .. أبوالدهب ربيع يقترح تخصيص أماكن بقرى أبوقرقاص للإسعافات والطوارئ في الأماكن التي تفتقر للوحدات و المستشفيات

     


    كتب : حاتم عبدالحكيم

    تفتقر بعض قرى أبوقرقاص بمحافظة المنيا للمستشفيات أو الوحدات الصحية ، مما جعل الأهالي يطرحون أفكار خارج الصندوق كمقترح يرغبون تطبيقه على أرض الواقع بجهود ذاتية.

    يطرح الكابتن أبوالدهب ربيع أحمد ، لاعب كرة قدم سابق ومدرب حالي ، عبر الفيس بوك مقترحا عن تخصيص مكان بقريته وأماكن بقرى أبوقرقاص لحالات الطوارىء في الأماكن التي تفتقر للوحدات و المستشفيات وتنفيذ ذلك بالجهود الذاتية باشتراكات رمزية من الأهالي والاستعانة بأهل التخصص الطبي والتمريض .

    وكان نص كلامه : " السلام عليكم ورحمه الله عندي فكره صغيره كده. ياريت يكون ف اوضه يكون موجو فيه 2 شبان و2فتيات من التمريض بتوع البلد ويعملوها ورديات ونجمعلهم من كل بيت ف البلد مسلم أو مسيحي 5جنيه ف الشهر مقابل أنهم يكونو متواجدين ف الليل والنهار حد تعبان عايز حقنه عيل عايز يركب قلله أو محلول وممكن الاوضه دي تكون تحت إشراف وزارة الصحه أو وحده الزاوية والمكان موجود في مكان جنب الجامع القبلي اللي علي البحر أو يكون ف اوضه عند العمده ف وسط البلد تخدم الناس كلها ويبقي شغنا مجموعه من الشباب وممكن لو حد تعبان ومحتاجهم يرحلو لو الفكره كويسه انا واحد من الناس كنت دايخ علي حد يركب لابني الكانيولا فلو في مكان موجود ف حد باستمرار ف اي وقت هتروح عليه وربنا يوفقنا اللي ما يحبه ويرضاه " .

    وجدير بالذكر ، تشهد قرى أبوقرقاص وبشكل خاص قرية بني سعيد لمبادرات عديدة ومقترحات وجهود ذاتية من الأهالي لتوفير خدمات ومشروعات وفرص تخدم الأجيال وتبرز قيمة التكاتف الشعبي .

    • تعليقات الموقع
    • تعليقات الفيس بوك

    0 comments:

    إرسال تعليق

    Item Reviewed: أفكار خارج الصندوق بجهود ذاتية .. أبوالدهب ربيع يقترح تخصيص أماكن بقرى أبوقرقاص للإسعافات والطوارئ في الأماكن التي تفتقر للوحدات و المستشفيات Rating: 5 Reviewed By: موقع الزمان المصرى
    Scroll to Top