• اخر الاخبار

    الأحد، 21 يوليو 2024

    مدرب تأهيل وتعافي نفسي يجيب عن كيفية تقبل ما فقدته وكيف تصنع وضعك الجديد



    كتب : حاتم عبدالحكيم 

     قال محمد أبو العينين ،وإن كانت المشاعر السلبية في بعض الأوقات بعض الناس تعتاد عليها  من شخص ما ، إلا أن افتقاده يسبب عدم الراحة سواء في الانفصال أو الوفاة .

    وأضاف أبو العينين ، لايف كوتش ومدرب تأهيل وتعافي نفسي، في برنامج حكاوي مع المذيعة إيمي مكي عبر شاشة النهار، والأصعب للغاية عند فقد جزء منا؛ الابن أو فقد الأصل الأب أو الأم هي صدمة لكن حقيقى كلنا سوف نواجها { إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُم مَّيِّتُونَ } .

    وواصل كلامه ، هي محتاجه تقبل ابقى واقعي اقر بالحدث اللي حصل انا فقدت شخص عزيز اسمح لنفسك بالحزن خد وقتك عيط ، وفي مؤشر أن الحزن الطبيعي بأعراضه ممكن توصل لي ٨ شهور والاعراض الاستمرار بالبكاء تذكر الاحداث ودرجة استجابتنا للألم مختلفه كل واحد وليه تجربته وانه خلاص هو محور الحياه هو الفقد وصلت لي ١٢ شهر لا هنا في خطر من ٨ لي ١٢ شهر بعد ال ١٢ لازم يروح لطبيب مختص  دكتور نفسي قبل كدا ده الطبيعي .

     وأشار أبوالعينين ، إن الجسد يتذكر ما ينساه العقل والانكار واحد من الاعراض الخطيرة ، ولابد يكون لدينا تصور للوضع الجديد  اللي بيصبر في الموضوع لازم احط في فكري ان اللي توفي ده سافر سبقني وانا شنطتي جاهزه وفي أي وقت هروحله علي وعد باللقاء .

    أكد ، مقاومتنا للموقف هيزود الآلم محتاجين نعمل ترتيب خطه الشئ اللي اتعودنا نعمله مع الفقيد متتعملش وكل مره بنتعرض لموقف يحسسنا بالالم هو من رحله التعافي الألم حدته بتقل لما اواجهه بالطريقه ده اخططلها اعمل الحاجات اللي هو كان بيحبها اود حبايبه اعمل الحاجه اللي كانت بتفرحه  وندور علي الناس اللي ممكن تساعدنا في اي وقت ونبعد عن المحبطين .

    واختتم كلامه، واجه المشكله اللي انت فيها واعترف بيها وقر ان الوضع الحالي ده جديد عليك ومختلف ومسبب ألم ، احتوى آلامك سواء فقد وظيفي او طلاق او وفاه عزيز بعد ما تحتويه ادرس الوضع الحالي ودور علي هويه جديده ليك اقفل آلام الماضي وذكرياته واحداثه ومتنقلهاش لافكارك في مخاوف المستقبل وركز بشكل واعي في الوضع الحالي ، ادرس احسن الفرص اللي موجوده ايه استعين بالاخرين دور علي ناس ايجابيه آلجا لمختصين متقفلش علي نفسك عيد اكتشاف ذاتك من اول وجديد دخل عاده سلوكيه جديده حدد هدف جديد اسعي ليه وطول ما البني ادم مشغول في حاجه ايجابيه صحيحه هيقضي علي معظم الأفكار السلبية 

    • تعليقات الموقع
    • تعليقات الفيس بوك

    0 comments:

    إرسال تعليق

    Item Reviewed: مدرب تأهيل وتعافي نفسي يجيب عن كيفية تقبل ما فقدته وكيف تصنع وضعك الجديد Rating: 5 Reviewed By: موقع الزمان المصرى
    Scroll to Top